Осы мақаланың мақсаты дүрбелең жағдайларының пайда болуының жас адамдардың жеке ерекшеліктерімен себептік-салдарлық байланысын талдау және эксперименттік зерттеу туралы материал ұсыну болып табылады. Қазіргі уақытта жастарда дүрбелең жағдайларының көбеюі байқалады. Дүрбелең күйлері мен дүрбелең шабуылдары адамның өмір сүру сапасы мен психологиялық әл-ауқатын едәуір төмендетеді, оның өмір сүру процесін жүйелі түрде бұзады, ол үнемі жағымсыз психоэмоционалды фонмен және жаңа дүрбелең шабуылының пайда болуына жақын жүреді.
Психологиялық денсаулық пен дүрбелең жағдайлары, дүрбелеңнің бұзылуы табиғаты бойынша өзгермелі өмірлік жағдайларға тиімсіз бейімделудің бір түрі болып табылады және адам психикасының жұмысына айтарлықтай әсер ете алады, оның тұтастығын экстремалды түрде сақтау арқылы бейімделу мен қорғаудың экстремалды жолдарын табуға мәжбүр етеді.
Дүрбелең жағдайлары мен бұзылулардың пайда болу себептері мен тәуелділігін анықтауға бағытталған эмпирикалық зерттеуге Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінің және акад. А. Қуатбекова атындағы Халықтар Достығы университетінің студенттері қатысты. Эксперименттік зерттеу әдісімен 12 шкаладан тұратын Фрайбургтің көп факторлы жеке сауалнамасы таңдалды, оның көмегімен студенттің жеке басын жан-жақты сипаттауға болады.
Зерттеудің нәтижелері дүрбелең жағдайлары, дүрбелең шабуылдары және дүрбелеңнің бұзылуы студенттердің психологиялық әл-ауқаты мен өмірлік тиімділігіне әсер ететінін көрсетті. Зерттеу мәселесін талдау нәтижесінде әлеуметтік факторлар дүрбелең бұзылысының дамуына айтарлықтай әсер ететінін көрсетті. Бұл дүрбелең шабуылдары психиканың когнитивті компонентіне, оның эмоционалды жағдайына және олардың арасындағы дамыған ассоциацияларға байланысты деген қорытынды жасауға мүмкіндік береді. Дүрбелең шабуылдарының шоғырлануы және ынталандыру санының кеңеюі аясында жеке тұлғаның фобиялылығы да дамиды. Потенциалды дүрбелең шабуылымен байланысты жаңа фобиялардың пайда болуы барған сайын көбірек бірлестіктерге таралады және жеке тұлғаның ішінде болдырмау механизмдері бекітіледі. Эксперименттік зерттеу нәтижесінде тұлғаның дүрбелең бұзылуының пайда болу қаупін арттыратын студенттердің психологиялық жеке ерекшеліктері анықталды: созылмалы соматикалық бұзылулардың болуы және олардың психосоматикалық көріністері, әлеуметтік оқшаулану, мазасыздықтың жоғары деңгейі және өміршеңдіктің төмен деңгейі, мінез-құлықты үнемі бақылау, психастеникалық және гипохондриялық жеке профиль. Студенттердің барлық жеке ерекшеліктері психиканың атқарушы функцияларының бұзылуында, оның зейінінде, есте сақтау қабілетінің бұзылуында және ойлау мен қиялдың қалыпты жұмысының бұзылуында көрінеді. Алынған эксперименттік нәтижелер студенттердің 24% - дүрбелең шабуылдары мен дүрбелең жағдайларының пайда болу қаупі жоғары екенін және оның психологиялық профилактикасы жоғары оқу орнындағы Психокоррекциялық жұмыстың өзекті бағыттарының бірі екенін көрсетеді.